Van der Fuyckstraat 11

3232 AL Brielle

06 412 98 908

Bereikbaar van 8.00 tot 18.00

7 tips om jouw weerstand te verhogen

De R is weer in de maand en dat betekent dat het weer tijd is om jouw weerstand te verhogen. In de wintermaanden verzwakt je immuunsysteem en hebben virussen meer kans. 

Met deze 7 tips verhoog jij je weerstand en versterk je het immuunsysteem. 

1. Goed slapen

Slapen is één van de belangrijkste activiteiten om jouw weerstand te verhogen. Volgens de Chinese Geneeskunde is de ideale tijd om te slapen tussen 23 en 5 uur. Een gouden regel is dat je wakker wordt voordat de wekker afgaat. Dan ben je voldoende uitgerust om de dag weer lekker te beginnen. 

Goed slapen waarbij je de diepe slaapfasen bereikt versterken je immuunsysteem. De uurtjes voor 00:00 uur tellen dubbel, dus verzet net die ene, spannende aflevering van Netflix toch maar naar de volgende dag. Acupunctuur helpt bij slapeloosheid.

goed slapen

2. Vermijd stress

Stress verzwakt je immuunsysteem meer dan je zou denken. Stress verhoogt je cortisolgehalte waardoor je voortdurend in een vlucht-of vechthouding staat. Dit verlaagt je weerstand waardoor virussen gemakkelijker kunnen toeslaan.  Dagelijks bewegen, het liefst in de buitenlucht, helpt je ontspannen. 

Probeer stress dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Acupunctuur maakt endorfines aan waardoor je lichaam in een diepe ontspanning komt. Ook voedingssupplementen helpen om te kalmeren en je weerstand te verhogen.

vermijd stress

3. Neem een koude douche

Uit onderzoek van het AMC blijkt dat een dagelijkse koude douche van minimaal 30 seconden leidt tot 29% minder ziekteverzuim. Hiermee houd je virussen buiten de deur. Het lichaam maakt bepaalde eiwitten aan die je weerstand verhogen.

Kou stimuleert ook de afgifte van endorfine, die heb je al eerder gehoord, waardoor het niveau van stresshormonen zakt. Tevens zet dit stofje aan tot de aanmaak van gelukshormonen en glutahion, een antiverouderingsstofje dat tevens je weerstand verhoogt. Even doorzetten dus onder die koude douche!

koude douche

4. Eet gezond

Jouw darmen werken iedere dag hard om onderscheid te maken wat wel en niet gezond voedsel is. Te veel vet, zoet en koud eten vraagt veel van je energie. Dit leidt tot ongemakken als een opgeblazen gevoel, buikpijn, overgewicht of constipatie.

Eet gezond door meer fruit en groenten aan je dieet toe voegen en drink tijdens de maaltijden kleine slokjes warm water. Eet vers voedsel en vermijdt kant-en-klare-producten waar veel hulpstoffen en maar weinig voedsel aan zijn toegevoegd. 70% van je weerstand zit in je darmen!

eet gezond

5. Dagelijks bewegen

Dagelijks bewegen is gezond, we weten het allemaal. Maar dat valt in ons koude, natte kikkerlandje niet altijd mee. Gelukkig is er tegenwoordig een groot aanbod van allerlei bewegingsactiviteiten die je ook binnen vanuit huis kunt doen. Regelmatig bewegen zorgt voor een betere doorstroming en dus voor een betere weerstand.

Het liefst ga je naar buiten, de frisse lucht in. Het is aangetoond dat het zien van het groen van de natuur in combinatie met bewegen de kans op depressie verkleind.  Sociale contacten zijn belangrijk voor ons welzijn en dus ons immuunsysteem. Ga dus lekker samen naar buiten, maar nog wel even afstand houden natuurlijk. 

dagelijks bewegen

6. Stoppen met roken

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar toch, het allerbeste wat jij voor je gezondheid kan doen is stoppen met roken. Hiermee verhoog je je weerstand namelijk enorm, vooral op het gebied van je luchtwegen. Virussen komen nu eenmaal via de luchtwegen naar binnen. Mensen die roken zijn eerder moe en hebben een slechtere conditie en dus een lagere weerstand. Acupunctuur met begeleiding is een goede ondersteuning bij het stoppen met roken.

stoppen met roken

7. Versterk je immuunsysteem

Het voorkomen van ziekten door je immuunsysteem te versterken is de basis van de Chinese Geneeskunde. Jouw lichaam is op ieder moment bezig met het herstellen van jouw gezondheid. Heb je bijvoorbeeld darmklachten of ben je vaak verkouden?  Dan is je lijf vooral bezig met het herstellen van deze klachten. Dat kost energie die niet besteed kan worden aan het verhogen van je weerstand.

Door in eerste instantie het lichaam te helpen om van zijn ongemakken af te komen houdt deze energie over om je immuunsysteem te versterken. Daarmee wordt de kans op het oplopen van een virus in de wintermaanden kleiner.

verhoog je weerstand

Acupunctuur verbetert de slaap en de spijsvertering, vermindert stress en helpt bij het stoppen met roken. Hiermee vergroot jij je weerstand en versterk je het immuunsysteem. 

 

 

Stoppen met roken

twijfel je nog of wil je meer weten?

Meld je dan nu aan voor een

GRATIS KENNISMAKINGSGESPREK